Blog

Outsourcing debiteurenbeheer versus bankkrediet

Wij zien het met regelmaat voorbij komen: leuke, interessante bedrijven die ondanks de coronacrisis qua orders meer dan prima draaien. Er worden voldoende goederen en diensten aan de klant geleverd waar een vergoeding tegenover staat. Geen vuiltje aan de lucht dus. Van deze vergoeding (lees: omzet) kunnen andere zaken namelijk gemakkelijk worden betaald. Dit beeld is echter vertekend. Omzet is namelijk nog geen winst en doordat de klant niet direct de rekening betaalt of hoeft te betalen – het zogenaamde leverancierskrediet – kunnen bedrijven de omzet (nog) niet gebruiken. Het betreft daarmee omzet die je al wel hebt gefactureerd, maar waarover je nog niet beschikt. Om de pieken en dalen in de liquiditeit op te vangen maken veel bedrijven bij de bank gebruik van een rekening courant krediet. Een doorlopend zakelijk krediet waaruit tot een afgesproken bedrag flexibel geld opgenomen en gestort kan worden. Maar is zo’n krediet wel nodig?

Tone of voice en look and feel

Wij zijn er van overtuigd dat er genoeg bedrijven zijn die meer liquiditeit kunnen vrijmaken uit hun debiteurenportefeuille. Zij weten alleen vaak niet hoe. Wij kunnen ze daarbij helpen. Dit doen we door samen met jou een debiteurenbeleid te formuleren. Wat zijn bijvoorbeeld je belangrijkste klanten en hoe wil je dat wij daarmee omgaan. Voor deze klanten zijn de tone of voice en look and feel erg belangrijk. Bij de overige portefeuille maken wij vaak onderscheid tussen de repeterende klanten en de eenmalige klant waarna wij per klantsegment een eigen profiel aanmaken en hier invulling aan geven in ons systeem. Op wekelijkse basis herinneren wij dan de betreffende debiteuren aan hun betalingsachterstand.

Doordat we dit wekelijks doen is het een stok achter de deur voor je klanten. Klachten worden eerder opgelost, onduidelijkheden bij klanten worden opgelost en er worden aan de voorkant met de klant duidelijkere afspraken gemaakt over de levering en bijbehorende betaling. Dit effectueert in een daling van het openstaande debiteurensaldo en leidt daarmee automatisch tot een betere cashflow. Geld wat je dus niet meer hoeft te ‘lenen’ van je bank! Uiteraard blijft het hebben van een rekening courant voor sommige bedrijven onvermijdelijk en is dit natuurlijk ook prima om te gebruiken. Wij willen jou echter meer bewust maken van het feit dat er ook een alternatief bestaat voor vreemd geld. En dat is eigenlijk heel simpel: de facturen van jouw eigen debiteuren sneller en efficiënter betaald krijgen.

DSO-ratio verlaagd met 20-40%

Wij hebben overigens ook diverse voorbeelden waar we in de eerste twee maanden al de DSO (Days Sales Outstanding) weten terug te dringen met 20%-40%. Probeer je eens voor te stellen wat dit met jouw cashflow kan doen. Even een simpele rekensom. Je bedrijf genereert 800.00 euro omzet. Je hebt een gemiddelde betalingstermijn van 42 dagen die we weten terug te dringen naar 30 dagen. De cashflowverbetering is dan je totale omzet /365 * 12 dagen. In deze rekensom een dikke 26.000 euro meer op je bankrekening. Hiermee kun je de crediteuren eerder betalen wat vaak ook weer kan resulteren in een betalingskorting. Een win-win situatie dus.

Nu hoor ik je zeggen: allemaal leuk en aardig maar het outsourcing debiteurenbeheer is ook niet gratis. Nee, dat klopt. Maar de meeste bedrijven betalen bij ons maandelijks een bedrag van tussen de € 250 en € 700 (gemiddeld dus € 475 per maand) om op dit gebied volledig te worden ontzorgd. In onze rekensom houd je dan nog ruim € 20.000 over aan je cashflowverbetering! Zeker de moeite waard dus om hier eens naar te informeren.

Is je interesse gewekt en ben je nieuwsgierig geworden? Kom dan eens bij ons langs voor een kop koffie en wellicht kunnen wij vanaf morgen de daling van jouw DSO-ratio al inzetten.

Deze blog is geschreven door Lieke Kor, algemeen manager en debiteurenbeheerder bij Florijn Incasso.

 

Share this post